Rome en Griekenland klas 5

20-04-2022

Na de droogte door Corona konden we weer naar Rome en naar Griekenland met klas 5.

Rome, Pompeï en Napels

Met een gezelschap van maar liefst 95 personen, waaronder zeven begeleiders en één begeleider last minute gevonden wegens een Corona-geval, togen we op 7 april naar Rome, waar we door een vertraging twee en half uur laten aankwamen dan gepland.

We hadden de leerlingen in 7 groepen ingedeeld en ze waren verdeeld over twee hotels, eentje met zoete broodjes in de ochtend en eentje met een sober ontbijtbuffet. Vijf dagen Rome waren als vanouds, wat hebben we veel gezien en wat hebben we veel gelopen. Afgezien van een paar minder gemotiveerde leerlingen viel het de begeleiders op dat de rest veel wist en zeer geïnteresseerd was.

De zesde dag reden we per bus van Rome naar Pompeii, waar we eerst het archeologisch park bezochten (hadden we nog wel uren langer kunnen zijn, zo indrukwekkend vonden de leerlingen het) en daarna werd als kers op de spreekwoordelijke van der Valk-appelmoes de Vesuvius beklommen en kregen we in de krater zelfs nog een soort rondleiding en leerden we dat deze vulkaan verre van dood was.

Na de laatste nacht getwijfeld te hebben of we wel in het goede hotel waren afgezet (wat een luxe!) togen we voordat we daarvandaan terugvlogen, naar Napels, waar Mario Cioffi ons als een volbloed Napolitaan de mooiste plekjes van de stad liet zien.

Het was een geweldige reis, ondanks de toch nog redelijke strenge Corona-regels ter plekke, en de verbazing over de vele plaspauzes van de leerlingen, en ik weet zeker dat iedereen het ermee eens zal zijn, als ik zeg dat wij met hulp van alle begeleiders die mee waren, een uiterst leerzame en geslaagde excursie hebben gehad. Volgend jaar weer, als het even kan, per trein of per vliegtuig.

Griekenland

Afgelopen zondag zijn we met een groep met 26 leerlingen afgereisd naar het prachtige Griekenland. We hebben de leerlingen kennis laten maken met heel veel 'oude stenen' maar ook prachtige verhalen, Byzantijnse sites, lekker weer, schitterende natuur en natuurlijk de Griekse cultuur.

We hebben inmiddels net als Herakles al een heel aantal 'werken' moeten doorstaan (of noem het avonturen), maar genieten nog steeds. Aansluitend gingen we naar Nafplio waar we de Palamidiburcht hebben beklommen.

Zondagnacht zijn we moe maar o zo voldaan teruggekeerd naar ons eigen koude kikkerlandje, waar de leerlingen na het zien en beleven van de dingen in Griekenland in eens veel van gaan waarderen.

WELKOM! DEZE WEBSITE MAAKT GEBRUIK VAN COOKIES

Op onze website maken we gebruik van functionele - en analytische cookies om de website optimaal te laten functioneren en waar mogelijk te verbeteren. Deze cookies verzamelen geen persoonsgegevens.