Vertaalwedstrijd in Arpino, Italie

12-05-2023

Afgelopen week deden Femke en Yin (klas 5) mee aan het Certamen Ciceronianum Arpinas. Dit is een vertaalwedstrijd Latijn voor leerlingen van klas 5 uit de hele wereld. De wedstrijd wordt gehouden in Arpino, ongeveer 100 kilometer ten zuiden van Rome.

Arpino is de geboorteplaats van de schrijver Cicero, om wie de wedstrijd draait.

Het verslag van Yin en Femke:

Donderdag 4 mei begon de dag al vroeg: om 4 uur 's ochtends werden we (Yin en Femke) thuis opgehaald door mevrouw Romeijnders, waarna we direct doorreden naar vliegveld Eindhoven. We kwamen rond half één aan in Rome, en na twee treinreizen werden we rond 4 uur onthaald op het treinstation Frosinone door de Certamencomissie. Vanaf daar was het nog even met de bus naar het hotel, en daarna genoten van onze eerste Italiaans driegangen avondmaal.

Vrijdag 5 mei was het dan zover: dé wedstrijd. Na drie kwartier te laat begonnen te zijn (de punctualiteit van de Italianen bleek vaker een probleempje :)), hebben we in 5 uur het begin van Brutus van Cicero vertaald, en daarover een commentaar geschreven. Na een heerlijke Italiaanse lunch in verschillende restaurants mochten we nog de oude stad van Arpino bekijken, en met prachtig uitzicht op de zonsondergang zijn we terug naar het hotel gegaan.

Zaterdag waren er meer excursies: weer naar Arpino voor een fototentoonstelling, waar we op ons gemak en onder het genot van ijsjes en drankjes de stad hebben bekeken. 's Middags zijn we naar Monte Cassino geweest. Dit is een groot klooster in de buurt, met wederom prachtig uitzicht. 's Avonds was er de Juvenum Nox: terwijl de docenten genoten van een concert, was er voor de leerlingen een disco op het stadsplein.

Na een korte nacht (2 uur erin, half acht eruit), was zondag de prijsuitreiking en alweer de afsluiting. Voor ons was de reis echter nog niet afgelopen, want we vlogen maandagmiddag pas terug naar Nederland en hebben dus nog bijna 1,5 dag van Rome kunnen genieten.

Het was een geweldige week, waarin we veel nieuwe vrienden gemaakt hebben, veel mooie dingen gezien hebben en waarvan we ontzettend hebben genoten. Het is leuk omdat je dieper in het vak gaat met allemaal verschillende leerlingen uit andere landen, waardoor mooie (en leerzame!) gesprekken ontstaan. Dit jaar deden er 238 leerlingen uit 15 verschillende landen mee, waarvan we de enige Nederlanders waren, en we hebben met trots ons land vertegenwoordigd :)

We zijn het Praediniusfonds erg dankbaar voor het mogelijk maken van deze ervaring!

WELKOM! DEZE WEBSITE MAAKT GEBRUIK VAN COOKIES

Op onze website maken we gebruik van functionele - en analytische cookies om de website optimaal te laten functioneren en waar mogelijk te verbeteren. Deze cookies verzamelen geen persoonsgegevens.